Filmovi Ive Škrabala i Silvija Mirošničenka prikazani u okviru Ciklusa hrvatskog filma

Objavljeno: 10.01.2014. Pregleda: 45

Ciklus hrv filma2013-II-1Zavod za kulturu vojvođanskih Hrvata i Udruga za audiovizualno stvaralaštvo „Artizana“ iz Zagreba, u suradnji s Art kinom „Lifka“, organizirali su posljednji dio ovogodišnjeg programa „Ciklusa hrvatskog filma u Vojvodini“, koji je održan 20. i 21. prosinca 2013. godine u Subotici.

Prve večeri prikazani su kratkometražni filmovi Ive Škrabala: Velika porodica, dokumentarni (14 min), Pes za petsto, kratki igrani (13 min), Dan kada se sklapaju brakovi, dokumentarni (11 min), Vodič kroz Trst, dokumentarni (14 min), Kamo vodi autoput, dokumentarni (11 min) i Slamarke divojke, dokumentarni (16 min), a sljedećeg dana prikazan je dokumentarni film Pod udarom cenzure (80 min). Gost večeri bio je autor filma Silvio Mirošničenko.

Ivo-Skrabalo-mIvo Škrabalo, poznati hrvatski filmski redatelj, scenarist i filmski kritičar, te političar, umro je u Zagrebu prije dvije godine. Rođen je u Somboru 19. veljače 1934. Osnovno i srednje školovanje završio je u tom gradu, a zatim se seli u Zagreb gdje je završio Pravni fakultet. Nakon toga je studirao na zagrebačkoj Akademiji dramskih umjetnosti gdje je diplomirao filmsku režiju.

Redatelj je i scenarist više zapaženih dokumentarnih filmova, od kojih se ističu Velika porodica i Slamarke divojke. Međutim, u njegovu opusu ima još dokumentarnih filmova koji kvalitetom i tematskom intrigantnošću mogu izboriti mjesto u povijesti hrvatskog filma (Vodič kroz Trst i Kamo ide autoput). Škrabalovim opusom dominira šaljiv kozerski, često i oštrije satiričan pristup, kojim je autor lagano, a ponekad i oštrije podbadao društveno-politički sustav. Tako se u Vodiču kroz Trst sprda s legendarnom opsesijom socijalističkog čovjeka za prekograničnim šopingom u svijetu kapitalizma, a u filmu Kamo ide autoput kroz prikaz lošeg stanja Autoceste bratstva i jedinstva razvio je intrigantnu metaforu propasti jugoslavenske zajednice. Njegovi filmovi nisu nikad bili dosadni: tematski šaljivi, često i satirički bockavi te stilski dinamični, skloni ritmizaciji građe. Postoji i iznimka od ovih pravila, a to je Škrabalovo zadnje ostvarenje, Slamarke divojke, usporen, intiman, kontemplativan film o umjetnosti, u kojemu je Škrabalo s puno ljubavi opisao seoske umjetnice iz svojeg rodnog kraja.

Ciklus hrv filma2013-II-2Manje se zna da je Škrabalo dao naslove i mnogim hrvatskim filmovima (Tko pjeva zlo ne misli, Ljubavna pisma s predumišljajem i dr.), te sudjelovao u kreiranju mnogih hrvatskih filmskih klasika kao dramaturg, često u filmovima Zvonimira Berkovića, te pomoćnik redatelja (Imam 2 mame i 2 tate). U njegov samozatajni rad na filmu idu i male glumačke role u filmovima Opsada Branka Marjanovića i Ponedjeljak i utorak Vatroslava Mimice, te humorna interpretacija glavne uloge u igranom obrazovnom filmu Put nije samo vaš Nikše Fulgosija. Za scenarij i tekst filma redatelja Mladena Jurana Živuće fotografije – slike iz prošlosti filma u Hrvatskoj 1983. nagrađen je Zlatnom medaljom „Beograd“ na Festivalu dokumentarnog i kratkometražnog filma u Beogradu 1983. godine.

Program se odvijao u suradnji s Hrvatskom kinotekom.

Pod udarom cenzureDrugog dana programa, prikazan je film Pod udarom cenzure, čiji je scenarist, montažer i redatelj Silvio Mirošničenko. Ovaj dokumentarac o cenzuri u filmu za vrijeme socijalizma sačinjen je od zanimljive arhivske građe, inserata iz opstruiranih hrvatskih filmova, kao i izjava redatelja (Branko Ivanda, Petar Krelja, Branko Schmidt, Tomislav Gotovac, Nikola Babić, Borislav Benažić, Krsto Papić, Antun Vrdoljak). Povijesni kontekst i nepoznate informacije o zabranjivanim i kontroverznim filmovima analiziraju Ivo Škrabalo i Hrvoje Turković. U filmu se pojavljuju i filmski kritičari koji analiziraju vrijeme i društveno-političku situaciju u kojoj su se pojavili inovativni i originalni filmovi, koji i danas plijene pozornost gledatelja i filmskih povjesničara.

Program „Ciklus hrvatskog filma u Vojvodini“ održan je uz potporu Hrvatskog audiovizualnog centra i Grada Zagreba.

Tekst: D. B. P.

Obaveštenje o kolačićima